Blog Layout

Het nut van visitekaartjes

jul. 05, 2020

Laatst overhandigde ik mijn visitekaartje aan een kennis die in de reclamebranche werkt. Er volgde een discussie over het nut ervan, en mooie verhalen over het wisselende gebruik van de kaartjes. De een zweert erbij, de ander zweert ze af. In deze blog wil ik je meenemen in de wereld van visitekaartjes en het nut ervan.

In de online wereld waarin wij leven, vallen oude media langzaam weg. Steeds meer mensen openen de NOS of nu.nl app in de ochtend in plaats van de krant van de deurmat op te rapen. Onze levenspartners vinden we via apps en zelfs het halen van een diploma kan allemaal via je scherm. Deze dominante online communicatie is uiteraard ook van toepassing voor bedrijven. Reclames vinden hun weg via social media, Google en ontelbaar veel andere online wegen. Zijn offline communicatiemiddelen dan helemaal afgeschreven? Dat zeker niet. Hoewel communicatie zich steeds meer spreidt over verschillende vormen van media, zijn er een aantal offline middelen die nog steeds enorm nuttig kunnen zijn voor mensen die hun diensten of producten graag aan de wereld willen introduceren. Het visitekaartje is zo'n tegenwoordig ondergewaardeerd medium. 

Waarom? Het onuitwisbaar gebleken nut van visitekaartjes rust op meerdere redenen. Hieronder licht ik ze voor je uit.

1. Visitekaartjes zijn tastbaar
In een wereld waarin we alles wat we nodig hebben in onze handpalm hebben liggen, is het fijn om soms nog iets echts vast te kunnen houden. We zijn ondertussen geconditioneerd om digitale informatie grootschalig te filteren, waardoor veel van deze informatie verloren gaat in vergeten inboxen of niet opgeslagen telefoonnummers. Een visitekaartje hoort niet tot deze snel uitgefilterde informatie. Wanneer je iets echt in de hand hebt gehad, blijft het langer in je gedachten hangen. Handig dus als je wil dat mensen onthouden wie jij bent en wat je doet.

2. Simpel is soms beter
Mijn website geeft jou als het goed is veel informatie over mijzelf en mijn diensten. Maar als je even snel met iemand spreekt, is het ontzettend fijn om even precies de informatie te hebben die je van diegene nodig hebt. De simpelheid van visitekaartjes heeft een charme en maakt ze ontzettend productief als het gaat om het leggen van contacten. Door jouw visitekaartje simpel te houden, kunnen mensen jou snel bereiken. Willen ze eerst meer informatie, dan weten ze jouw website te vinden. Ideaal.

3. Persoonlijk contact
Bij het verrijken van jouw visitekaartjes komt als het goed is persoonlijk contact kijken. Misschien ontmoet je toevallig iemand in de trein die geïnteresseerd is in jouw diensten, of spreek je iemand tijdens een businessmeeting. Wanneer je bij zo'n contact jouw visitekaartje overhandigt, zal dit direct een aandenken vormen aan het gesprek dat jullie hebben gevoerd. Laatst haalde ik een visitekaartje uit mijn zak van iemand die mij echt inspireerde, en er verscheen spontaan een glimlach op mijn gezicht. Het persoonlijke contact maakte van het visitekaartje een goede herinnering. En dat wil je als het goed is!

4. Creativiteit
Hoewel visitekaartjes vooral simpel en herkenbaar horen te zijn, geven ze je een ideale mogelijkheid om een extra stukje 'jou' te laten zien. Er zijn veel mogelijkheden wanneer je een visitekaartje creëert. Kijk bijvoorbeeld eens op Pinterest voor inspiratie. Heb je geen budget voor (of geen zin in) visitekaartjes in een bijzondere vorm? Plaats er dan bijvoorbeeld een klein berichtje op, of speel met het ontwerp. Zelf heb ik mijn visitekaartjes op duurzaam compostpapier laten printen, dat gemaakt is van olifantenpoep (ja, echt!). Onder mijn contactgegevens lees je in kleine letters: "Dit visitekaartje is gemaakt van olifantenpoep. Zit verder geen luchtje aan hoor. Dit zal de enige shit zijn die je ooit van mij zult ontvangen." 
Wees dus lekker creatief en laat jezelf zien, maar houd het bescheiden. Het blijft natuurlijk een visitekaartje.

5. Herkenbaarheid
De meeste bedrijven hebben een goed uitgedachte huisstijl. Dit visitekaartje kan hier een mooie extentie van vormen, en direct een zaadje van herkenbaarheid planten in het hoofd van de ontvanger. Zeker wanneer het ontwerp ervan aansluit op het design van jouw website, zullen mensen jouw huisstijl en bedrijf steeds beter leren kennen. 


Hulp bij jouw visitekaartje
Ben je om en wil je visitekaartjes laten drukken? Goed zo! Sommige drukbedrijven bieden een tool waarin je ze gemakkelijk zelf kunt ontwerpen. Natuurlijk kun je ook zelf aan de slag gaan of een designer hiervoor inzetten. Heb je inspiratie nodig voor een creatieve invulling? Of zoek je naar een geschikte tekst om als aanvulling op jouw visitekaartje te plaatsen? Dan help ik jou daar graag bij! Neem gerust eens vrijblijvend contact met me op, dan help ik jou bij het upgraden van jouw kaartjes. Mijn eigen kaartjes heb ik trouwens zelf ontworpen, dus mocht dit ontwerp jou aanspreken: ik ontwerp jouw visitekaartje ook graag. Laat maar weten wat jouw wensen zijn, dan help ik je verder!
Wat is tone of voice?
02 nov., 2022
Met een goede tone of voice spreek je de juiste mensen aan. Maar wat is dat nu eigenlijk, die tone of voice? Ik leg het je uit en geef je gratis tips.
02 jan., 2021
Ik kijk langs mijn moeder heen naar de okergele gordijnen die mijn vriend gisteren heeft opgehangen en bedenk me hoe gelukkig ik ben, terwijl ik een slok van de medium geprijsde rode wijn neem. Het verbaast me soms hoe makkelijk het is om met een persoon hele dagen, weken of zelfs maanden door te brengen zonder dat ik me ongemakkelijk voel, terwijl ik bij andere mensen al gedesoriënteerd een hoekje in kijk na een paar minuten durende conversatie. Met mijn vriend is het nooit ongemakkelijk geweest. Niet tijdens onze eerste date, onze geïmproviseerde tweede date, het voorstellen aan onze families. Alles voelde zo natuurlijk. Tot een bepaald punt denk je dat je alleen met jezelf in een ruimte zo comfortabel bent, tot je zo iemand ontmoet. “Er zijn twee soorten mensen”, zeg ik. Veel mensen zouden me nu aankijken met een ‘heb je weer zo’n filosofisch ingestelde wijndrinkster’-blik. Maar mijn moeder kijkt me onverstoord en vol interesse aan terwijl ik mijn zin afmaak. “Mensen die met zichzelf kunnen leven, en mensen die dat niet zouden kunnen.” Gevolgd door de vraag of zij met zichzelf zou kunnen leven. “Ja, natuurlijk”, zegt ze. “Ik ook”, zeg ik. “Ik ben benieuwd hoe waar onze overtuigingen zijn.” Iedereen heeft wel een standaard kroegvraag, toch? Dit is in elk geval die van mij. Het mooie: tot nu toe hebben meer mensen deze vraag met nee beantwoord dan met ja. Mensen die nee zeggen, snappen mensen die ja zeggen niet en vice versa. Argumenten als “Wanneer ik met mezelf leef, ken ik die persoon al door en door. Daar is niks nieuws en interessants meer aan”, nemen het op tegen de woorden van mijn moeder, mijzelf en nog een handjevol mensen: “Ik zou mezelf begrijpen, alles met mezelf kunnen delen en heerlijk onnozele en diepe onderwerpen bespreken waarover niemand anders het met mij wil hebben.” Mijn moeder en ik kijken elkaar aan, zien elkaar, halen onze schouders op en springen door op een volgend onderwerp. Later die avond hebben we het over introverte en extraverte mensen en dat wij waarschijnlijk meer intro- dan extravert zijn. In mijn hoofd ga ik de mensen af aan wie ik mijn kroegvraag heb voorgeschoteld en warempel: kamp ja is introvert en kamp nee is extravert. Deze gedachte deel ik en we vinden het beide erg interessant. Tot ik me bedenk dat ik veel te weinig mensen heb ondervraagd om deze conclusie te kunnen trekken. Tijd om de kroeg in te duiken, denk ik. Maar ja, we hebben te maken met een pandemie. Eentje die mensen – hoe ironisch – dwingt om erachter te komen hoe goed zij met zichzelf kunnen leven. Sinds het begin van deze crisis heb ik geen kroegneigingen gehad, tot op dit moment. Ik wil de kroeg weer in. Kroegvragen stellen. Mensen met alcohol op om me heen hebben, zodat zij openstaan voor het soort gesprekken dat ik met mezelf zou hebben als er een andere ik was. Want ik zou echt wel met mezelf kunnen leven. Toch?
seo-geoptimaliseerde teksten
18 mei, 2020
Stel: je wil een extra luxe lunch bestellen vanuit kantoor. Het eerste wat je dan waarschijnlijk doet, is het raadplegen van een van onze grootste hulpbronnen in het leven: Google. Je typt iets in als "Bakker Arnhem" of "Lunch bestellen Nijmegen". Bij deze zoekopdrachten zullen veel resultaten verschijnen, maar jij zult waarschijnlijk enkel de bovenste resultaten bekijken. Want wie scrolt er ooit nog door naar de tweede pagina? Bestaat die pagina überhaupt nog? (Ja, dat doet ie. Maar de tweede pagina van de zoekresultaten is een beetje als Schrödingers kat: als je iets niet ziet, bestaat het dan nog wel?) Na het zien van de eerste resultaten, heb je vaak immers al gevonden wat je zocht. De bakker bij jou op de hoek kan net zulke lekkere broodjes verkopen als de bakker die jij gevonden hebt, maar kwam wellicht niet naar boven in de zoekresultaten. Het resultaat: een heerlijke lunch van de bakker die "toevallig" de beste SEO-teksten heeft. De beste watte? Dit leg ik je graag uit.
Analoge fotografie
12 mei, 2020
Op een dag besloot ik mijn blik op fotografie eens een upgrade te geven. Door deels over te stappen op analoge fotografie, leer je veel bewuster foto's te maken. Lees hier over mijn bevindingen.
MetMeeske start
11 mei, 2020
Vandaag, op 11 mei 2020, is mijn broer jarig. Wij spraken ooit als kinderen af dat we in deze periode zeiden dat hij twee jaar ouder is. Ikzelf ben in augustus jarig. Nadat mijn verjaardag is geweest, is hij weer één jaar ouder. Zo kon hij even opscheppen met dat hij wel twee jaar ouder was, en kon ik de rest van het jaar mensen wijsmaken dat we maar een jaartje verschilden. Dus zoveel ouder en wijzer was hij nou ook weer niet. Mijn nu twee jaar oudere broer leerde mij zo'n 20 jaar geleden lezen en schrijven. Sindsdien is de pen niet meer uit mijn hand te slaan. Als kind schreef ik al boekjes in dubbelgevouwen en met prittstift aan elkaar geplakte A4'tjes. Hierna volgden artikelen in schoolkranten, gedichten- en verhalenwedstrijden, een studie communicatie, een bestuursjaar als secretaris en functies als communicatiemedewerker en content marketeer. Van schrijven krijg ik energie, en de kans deed zich voor om mijn eigen bedrijfje te starten. Iets waar ik al een tijdje over droomde. Vandaag liep ik het gebouw van de KVK uit, en belde direct mijn broer (die dus twee jaar ouder is). Gefeliciteeerd! Beetje rare tijd wel. Ja, maar wel lekker jarig. Toch nog familie zien op afstand. Leuk. Lekker taart eten. En doe mama de groetjes. Ohja, de startdatum van mijn schrijfbedrijfje is vandaag. Cadeautje! En nog bedankt hè, voor dat leren lezen en schrijven en zo. Best wel handig nu. Hij feliciteert mij en vraagt me nog even of ik niet op de fiets zit te bellen, want dat mag natuurlijk niet. Mijn lieve grote broer. Mijn eerste blog draag ik op aan mijn jarige broer. De broer die mij stiekem onder tafel trapte, aan mijn haren trok en me tackelde als niemand keek. Maar ook de broer die het altijd voor me opneemt, me steunt en mij hielp bij het leren van de dingen die belangrijk zijn in het leven. Zoals schrijven. Vanaf vandaag - de dag waarop het tweejarig verschil tussen mijn broer en mij weer ingaat - kun je bij mij terecht voor vele soorten teksten. Schrijf samen met mij eindelijk dat boek dat je altijd al wilde schrijven. Of huur mij in om jouw website van passende content te voorzien. Op mijn dienstenpagina lees je meer over wat ik jou te bieden heb. Met zo'n startdatum als deze kan het bijna niet meer misgaan. Pak dus gerust je telefoon, en geef me eens een belletje. Dan kunnen we het samen hebben over wat we voor elkaar kunnen betekenen. Heel graag tot ziens!
Share by: